6.6.20

De kunst van het schetsen




Eind vorig jaar kocht ik het boek The Art of Urban Sketching van Gabriel Campanario. De subtitel van het boek is Drawing on Location Around the World. In het boek zijn inspirerende schetsen afgebeeld gemaakt door tekenaars vanuit alle hoeken van de wereld.
De typografie van de begeleidende teksten is uitdagend. Je kunt aanvoeren dat het in dit boek om het plaatje gaat, maar het verhaal achter een tekening is vaak net zo inspirerend. Maar dan moeten lettertype en grootte van het korps dat verhaal wel makkelijk leesbaar weergeven.
Buiten dat is het boek inspirerend genoeg om er mee aan de slag te gaan. Al doende kwam ik echter snel tot de conclusie dat mijn gezichtsvermogen lastig verenigbaar is met het schetsen op locatie. Ik heb namelijk een bril nodig om dingen veraf goed te zien. Daarvoor heb ik twee uitvoeringen tot mijn beschikking. Een montuurloze bril is praktisch als je veraf wilt zien en dichtbij wilt lezen. Daarnaast heb ik voor mijn werk een beeldschermbril om het dagelijkse werk achter de monitor een beetje vol te kunnen houden. In bovenstaande tekening is dat het rode exemplaar.
Voor dichtbij, bijvoorbeeld lezen en tekenen, kan ik het prima af zonder bril. Maar met schetsen naar "het leven" moet je dan eigenlijk je bril steeds op en af zetten. En dat werkt niet lekker. Dus sinds kort heb ik een multifocale bril om drie brillen te vervangen en om zonder de bril af te hoeven zetten in de buitenlucht te kunnen schetsen.
Je kunt gerust zeggen dat er in meerdere opzichten een wereld voor me open ging.

No comments:

Driving Home For Christmas

 Pen and pencil, 140 x 210 mm