1.10.19

Nieuwe ronde, nieuwe kansen

Een tijdje geleden sprak ik tegen een andere illustrator mijn verwondering uit over de lage prijzen van tekentafels. Volgens hem komt dat door de toegenomen digitalisering van het illustreren. Niemand koopt volgens hem nog een tekentafel. Hij was ook al in het bezit van een super-de-luxe Wacom Cintiq.
Om niet al te veel achter te lopen op de ontwikkelingen heb ik de stap gewaagd en een tekentablet aangeschaft; het lijkt mij beter om niet meteen een dure super-de-luxe Cintiq aan te schaffen.
Het vergt de nodige oefening en dus tijd om met een tekentablet te kunnen werken. Het is dan lastig om een onderwerp te kiezen waar een beetje actuele tekening over te maken valt. Gelukkig sleept de Brexit zich al enige tijd voort -en zal dat nog wel even blijven doen- dus daar heb ik na de nodige digitale schetsen bovenstaande digitale prent over gemaakt.
Het grote voordeel ten opzichte van werken met pen en papier is dat het maken van een scan van de tekening achterwege kan blijven. Het grote nadeel van digitaal vind ik dat je maar door en door kan blijven gaan. Fouten zijn eenvoudig en snel te corrigeren.
Daarnaast ben ik er nog niet uit of ik mijn pen-en-papier-techniek moet imiteren, of dat ik in het digitale universum in een andere stijl zal gaan werken.

No comments:

Driving Home For Christmas

 Pen and pencil, 140 x 210 mm